Köpvillkor

1 Leveranser
För att handla måste du vara 18 år och bosatt i Sverige. Vi levererar från eget lager och kommer din order in vardagar innan kl 14 skickas den samma dag, gäller lagervaror som inte är tillfälligt slut. Schenker/Postens leveranstid är normalt 1 dag, dock 2 dagar norr om Hudiksvall samt Gotland, och 3 dagar norr om Boden. Leveransproblem som vi känner till får du information om per e-mail. Vid eventuell försening har du rätt att häva köpet utan kostnad. När ordern gått till plock kan du inte annullera order utan får utöva din ångerrätt enligt punkt 5. Vi garanterar inte att vi kan leverera alla de varor du beställt.

Vi har ingen minsta ordergräns.

Ditt paket skickas med Schenker Ombud och du hämtar ut ditt paket på Schenkers Serviceställe. Du kan välja bland de 6 närmsta Serviceställena i kassan. Skrymmande paket skickas med Schenker Hem Dag Avisering (läs om detta under 3 Frakt). Det går alltid att välja Schenker Hem Dag Avisering mot frakttillägg. Till vissa postnummer kan du välja Schenker Hem Kväll (17-22) Avisering mot frakttillägg.

Paketet ligger på utlämningsstället i 14 dagar och returneras sedan till oss. Se villkor för outlöst paket i paragraf 8.

2 Priser
Angivna priser Svenska kronor och inkluderar Svensk moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

3 Frakt
Frakten debiteras enligt gällande prislista som du ser i kassan. Vill du veta vad frakten blir för dig, klicka på produkten, välj köp. Titta sen i varukorgen uppe till höger så ser du vad fraktbeloppet blir. Fraktfritt gäller det billigaste fraktsättet utan tillägg. På vissa långa eller stora produkter tillkommer en skrymmandeavgift vilket framgår av produktbeskrivningen. Vid sändning av långa eller stora produkter skickas ordern med Schenker Hem Dag Avisering. Det innebär att Schenker levererar paketet hem till dig. Schenker ringer dagen innan paketet ska levereras och bestämmer utkörningstid. Svarar du ej i telefonen när Schenker ringer dig kommer de att skicka ett meddelande till dig med information angående din leverans.

4 Betalning
Du kan välja följande betalning:

  • Faktura efter godkänd kreditkontroll. Fakturan skickas ut som PDF via e-mail du angav vid registreringen, det tillkommer ingen avgift.
  • Direktbetalning via bank (Handelsbanken, SEB, Swedbank). Du loggar in i din bank och genomför betalningen.
  • Kortbetalning, vi accepterar MasterCard och VISA. Kortbetalningarna utförs av DIBS Payment Services AB som uppfyller kraven för PCI- DSS.
  • Förskott till vårt bankgiro 795-9570 och betalningen måste göras inom 5 dagar, annars annulleras ordern.
  • Swish via mobilen. Du startar Swishappen på din mobil och godkänner betalningen.


4.1 Vem kan handla mot faktura?

Om du vill handla mot faktura måste du ange ditt personnummer när du registrerar dig. Då gäller det här:

  • Du får inte ha några betalningsanmärkningar samt du måste ha en inkomst.
  • Du måste vara bosatt i Sverige och inte satt under förvaltare.
  • Vi skickar till folkbokföringsadressen oavsett vilken adress du anger och din adress får inte vara skyddad.

När du klickar på "Faktura 10 dagar" i kassan kommer vi automatiskt att utföra en sedvanlig kreditupplysning för bedömning samt uppdatera din adress till folkbokföringsadressen.

Företag som AB, stat & kommun kan betala mot faktura efter en skriftlig kreditansökan undertecknad av behörig firmatecknare. 

4.2 Faktureringsvillkor
Vi tillämpar följande faktureringsvillkor:

  • Kreditgränsen är 5000 kr (ev. lägre efter bedömning).
  • Betalningsvillkor är 10 dagar från fakturadatum(det datum ordern blir utlevererad).
  • Ingen avgift tillkommer.
  • Vid försenad betalning utgår först en påminnelse via e-post. Tvingas vi skicka ytterligare en påminnelse via posten så utgår en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta på 26%. Övergår ärendet till inkasso tillkommer de avgifter som är förenade med räntelagen. Tvingas vi skicka extra faktura på påförda avgifter tillkommer fakturaavgift f.n. 30 kr.
  • Föregående order skall vara betald innan vi skickar en ny order mot faktura.

4.3 Kortbetalning
Din kortbetalning utförs av vår samarbetsparter DIBS. All korthantering utförs av DIBS och vi har inte tillgång till ditt kortnummer. DIBS är nordens största betalväxel och certifierade enligt PCI-DSS Certifiering som krävs av VISA och MasterCard för att få utföra kortbetalningar. DIBS stödjer även 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på internet. Om ditt kort är anslutet till 3D secure kommer du att kopplas till din bank för verifiering innan betalningen godkänns. Vi accepterar endast kort utfärdade i Europa.

Vi accepterar: visav_visamastercardmastercard_sc.

4.4 Direktbetalning Bank
Du kan betala direkt via din internetbank genom inloggning. I dagsläget stödjer vi Handelsbanken, SEB och Swedbank.

4.5 Förskottsbetalning
Väljer du förskottsbetalning så kommer vi att sända dig en faktura via e-post. Du betalar fakturan till Bankgiro 795-9570. När vi ser pengarna så skickar vi din order. Det tar en arbetsdag från det att du har satt in pengarna tills vi ser dem.

5 Ångerrätt
Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal rätt att frånträda ett köp genom att till Sovtex AB lämna eller sända ett meddelande om detta senast 14 dagar från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte kundanpassade produkter och hygienartiklar där plomberingen brutits. Varan skickas tillbaka till oss tillsammans med originalförpackning och eventuella originalhandlingar. Du får själv stå för returfrakten samt på egen risk. Du kan endast returnera varor genom att använda vårt returformulär. Retur kostar endast 49 kr om du har egen skrivare, 99 kr om vi skickar retursedeln till dig. Detta dras av på din återbetalning. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi senast 14 dagar från mottagandet tillbaka det belopp du betalat, samt avgifter (frakt, faktura och skrymmandeavgift) om hela ordern är returnerad. På det belopp som ska återbetalas förbehålls rätten att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Här kan du läsa mer om distanshandelslagen på riksdagens hemsida.

Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Åberopar du din ångerrätt meddelar du oss det senast 14 dagar efter du mottagit produkten. Till formuläret.

Lägg med en lapp med ordernummer och ev. bankkonto där vi kan sätta tillbaka pengarna om du valt faktura. Betala hela fakturan i tid även om du returnerar varor! Returer gäller inte som betalning. Efter förfallodagen tillkommer avgifter enligt punkt 4.2 ovan.

6 Bilder

Alla bilder kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion. Beroende på skärmens inställning kan återgivningen vara felaktig. Vi använder kalibrering av alla våra skärmar som arbetar med bilder för det ska vara riktigt i vår produktion. Vill du låna en bild var god kontakta oss och fråga om lov.

7 Reklamation
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Spara fakturan/kvittot som garantibevis. Vid felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta kundtjänst och beskriva felet. Skicka inte tillbaka varan innan du fått besked från oss. Kan vi inte ersätta dig med ny artikel gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. Du ersätts för eventuella kostnader som returfrakt om du gjort utlägg för det vid godkänd reklamation. Reklamationer pga. krympning under 10% godkännes ej. Det anses normalt att textilprodukter kan krympa upp till 10% vid tvätt.
Vid försäljning till företag så gäller leverantörernas garantivillkor.

8 Outlösta paket
För paket som inte löses ut hos fraktbolaget eller dess ombud gäller följande: Paketet skickas i retur till oss och vi debitera dig de kostnader som belastar oss för hanteringen av det outlösta paketet samt frakter. För närvarande debiteras du med minst 300 kr eller motsvarande våra fraktutlägg som vi blir debiterade av fraktbolaget +100 kr.

9 Falska beställningar
Det är förbjudet att använda falska uppgifter vid beställning, samt beställa i andras namn. Vid alla beställningar registreras IP-numret och vi går vidare med ärendet vid behov.

10 Rea
För varor i "Rea" kategorin gäller priset så långt lagret räcker.

11 Tvist
Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

12 Personuppgifter
Sovtex AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar till Sovtex AB. Uppgifterna lagras i syfte att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot kund samt i marknadsföringssyfte som du enkelt kan avböja dig från. Du kan när som helst se, ändra dina uppgifter genom att logga in på vår SSL-krypterade webbsida med din e-postadress och lösenord du tillsänts via e-post. Vi lämnar aldrig ut uppgifterna till tredje part. Du kan när som helst begära att dina uppgifter raderas.

 

 

Din Varukorg

Din varukorg är tom.

Frakt
Frakt Sverige Fraktfritt
Gäller köp över 500kr 

100 kr Rabatt
på din nästa order när du handlar för 1000 kr.
Läs mer här.

Ordrar inkomna innan kl 14 skickas samma dag, gäller lagervaror.

14 dgr. ångerrätt.

Senaste Recensioner

5 STARS
Helt underbar gardinkappa! En ren kvalitetsdröm, som satte punkten över I:et, i mitt nyrenoverade kök, i shabby chic-stil.
5 STARS
Precis vad jag var ute efter. Lika fina på bild som i verklighet.Jättenöjd.
5 STARS
Rekommenderas - färg och kvalitet väl i klass med betydligt dyrare tyg

Trygg e-handel

Trygg e-handel